רב סמל צח גולדהנד

תאריך לידה: 23-10-1953 תאריך פטירה: 23-06-1982
נפל ביום ב' בתמוז תשמ"ב (23.06.1982) בן 29 בנופלו
צחי גולדהנד

 צח נולד ב- 23.10.1953 לצבי ורבקה גולדהנד. שלושים שנה התגוררו הוריו ברעננה. אביו היה מפקח אזורי בחברת החשמל ואמו, ילידת ראשל"צ, עסקה בפעילות התנדבותית. כל ילדותו גדל ברעננה. למד בבית הספר "מגד" והמשיך לתיכון "אוסטרובסקי" במגמה חברתית. צחי היה ילד חברותי, בעל רוח אופטימית ומזג טוב. הוא רכש קבוצת חברים שהלכו יחדיו לאורך הדרך. בביתו של צחי התכנס לו בקביעות "פרלמנט הצעירים" של רעננה. צחי היה בעל חוש הומור חד מצד אחד ואדם רציני מאידך. ילד אכפתי שתמיד היה נכון לעזור לאחר ולא נשאר אדיש לסבל ומצוקה של האחר. היה אהוב בין חבריו ומשפחתו. במקביל היטיב לשמור בכל מצב על פינתו הפרטית. בזמנו החופשי, צייר ציורי צבע גדולים ועמוקים.

התגייס לצה"ל בפברואר 1972. עבר קורס טירונות, קורס צניחה ושנה אח"כ קורס מכי"ם. לחם ב"מלחמת יום הכיפורים" והיה בכוח הראשון שחצה את התעלה. השתתף בלחימה בקרב הקשה ב"חווה הסינית". בעיצומה של המלחמה הועלה לדרגת סמל. לקראת שחרורו מן הצבא הסדיר, הוא צויין על-ידי מפקדיו בתעודת השחרור שלו: ״ביצע את תפקידיו באופן הטוב ביותר, אחראי, מסודר, אפשר לסמוך עליו בכל תפקיד״. הוא הועלה לדרגת סמ״ר.

לאחר שהשתחרר מצה״ל, התחיל צח ללמוד באוניברסיטה העברית בירושלים בפקולטה לכלכלה ולמדעי המדינה. בד בבד הוא עבד כקצין ביטחון במלון ״הילטון״ ירושלים. לאחר כשנתיים, יצא לסיור ממושך בארצות אמריקה הדרומית, וכשחזר נשא את תמי לאישה.
ב-6.7.1979 נולד בנו בכורו תום. בשנת חייו האחרונה התמסר צח לבניין ביתו בשכונת עין-כרם, שבירושלים. במו- ידיו הוא עבד בהקמת ביתו, שלא זכה לחנכו.

צח מילא את חובותיו לצה״ל בשירות מילואים, ובשירות זה עלה ביוני 1981 לדרגת רס״ל.

כשפרצה מלחמת לבנון, היה צח עם הכוח שלחם בגיזרה המרכזית באזור מנציוריה, סמוך לכביש ביירות-דמשק. הוא פקד על הכוח המוביל, גם בקרבות פנים אל פנים.
ביום ב' בתמוז תשמ״ב (23.6.1982), הופגזה יחידתו קשות בקטיושות סוריות. חיילים רבים נפגעו, ביניהם היה צח שנפצע פצעי מוות. בן 29 שנים הוא היה במותו.
במכתב תנחומים, ששלח שר הביטחון למשפחתו, נכתב: ״רב-סמל צח גולדהנד נתן את חייו למען מולדתו. הוא נפל במנציוריה שבלבנון. היה חייל שהתבלט באופיו המיוחד, עצמאי בדעותיו, איש שיחה נבון״.

מפקד יחידתו כתב עליו למשפחתו: ״היחידה שלנו נקראה להוביל את הכוח הקדמי בכמה מן הקרבות הקשים ביותר. באזור זה הייתה הלחימה באויב פנים אל פנים וספגה הפגזות ארטילריה כבדות, מהן נפגעו בחורים רבים, ביניהם רס״ל צח״
בנו השני מתן נולד כשבועיים לאחר נפילתו.


צחי היה בן 29 בנופלו.

הובא למנוחת עולם בבית הקברות הצבאי על הר הרצל בירושלים.
הותיר אחריו רעיה תמר, שני בנים, תום ומתן, אם רבקה ואחות, דינה.

יהי זכרו ברוך.